Studi Literatur: Penggunaan Software Geogebra terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa

Authors

  • Tiur Malasari Siregar Universitas Negeri Medan
  • Risya Indah Syakira Universitas Negeri Medan
  • Rini Meilani Saragih Universitas Negeri Medan
  • Rizki Aulia Rahma Siregar Universitas Negeri Medan
  • Ingrid Simangunsong Universitas Negeri Medan
  • Miranda Br Purba Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55340/japm.v10i2.1659

Keywords:

mathematical understanding, literature study, geogebra application

Abstract

This research is important to explore the potential of GeoGebra as an innovative learning tool in mathematics education. Amid rapid technological advancements, GeoGebra is expected to serve as an effective solution to help students understand complex mathematical concepts. By utilizing a literature review approach, this study collects data from various relevant sources regarding the application of GeoGebra in mathematics education. Based on the reviewed studies, the use of GeoGebra significantly contributes to improving students' ability to understand abstract concepts, especially in geometry. However, challenges exist in its implementation, such as limited technological infrastructure in schools and insufficient teacher training. With improved access to technology and teacher training, GeoGebra can be optimized as an effective tool for teaching mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afhami, A. H. (2022). Aplikasi Geogebra Classic terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Transformasi Geometri. 2(3), 449–460.

Deviana. (2023). Penerapan STEM Berbantuan Media Pembelajaran Geogebra terhadap Motivasi Belajar Siswa. 5(1), 663–670.

Faradisa, M., Z, M. S., & Ayu, Y. A. (2018). Penggunaan Aplikasi Geogebra pada Pembelajaran Matematika Materi Poligon dan Sudut Sebagai Sarana Meningkatkan Kemampuan Siswa. 1(2), 166–172.

Hasratuddin. 2008. Permasalahan Pembelajaran Matematika Sekolah dan Alternatif Pemcahannya. 4(1), 67-73.

Maf’ulah, S., Wulandari, S., Jauhariyah, L., & Ngateno. (2021). Pembelajaran Matematika dengan Media Software GeoGebra Materi Dimensi Tiga. 10(3), 449–460.

Nurhikmah, Adiansha, A. A., Mariamah, & Syarifuddin. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran menggunakan Aplikasi Geogebra pada Materi Banguan Ruang terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik. 3(2), 99–106.

Rangkuti, R. K., Suprihatiningsih, S., Rahayu, S., & Razy, M. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. 5(1), 29–44.

Reza, W., Jabnabillah, F., & Sabarinsyah. (2023). Pelatihan Penggunaan Aplikasi GeoGebra sebagai Media Pembelajaran Interaktif pada Pembelajaran Matematika. 12(1), 219–225.

Roswahyuliani, L., Rosyana, T., Setiawan, W., & Kadarisma, G. (2022). Penerapan Media Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis SMA. 5(3), 771–778. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i3.771-778

Simbolon, A. K. (2020). Penggunaan Software Geogebra dalam Meningkatkan Kemampuan Matematis Siswa pada Pembelajaran Geometri di SMPN2 Tanjung Morawa. 4(2), 1106–1114.

Tarigan, A. I., Idayani, D., Anastassia, S. A. K., Sumartono, Herlinawati, E., & Siregar, H. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Matematika dan Siswa SMA dengan Pemanfaatan Software GeoGebra. 3(1), 149–160.

Yanti, R., Laswadi, Ningsih, F., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik Berbantuan Geogebra dalam Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. 10(2), 180–194.

Downloads

Published

2024-11-01

How to Cite

Siregar, T. M., Syakira, R. I., Saragih, R. M., Siregar, R. A. R., Simangunsong, I., & Purba, M. B. (2024). Studi Literatur: Penggunaan Software Geogebra terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 10(2), 62-67. https://doi.org/10.55340/japm.v10i2.1659