Pengaruh Penerapan Permainan Ular Tangga Pada Model Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP Negeri 2 Batuatas
DOI:
https://doi.org/10.55340/japm.v10i2.1661Keywords:
implementing, snakes and ladders game, realistic mathematics learning model (PMR), mathematics learning outcomesAbstract
This study aims to determine the effect of the application of snake and ladder games on Realistic Mathematics Learning (PMR) on the mathematics learning outcomes of SMP Negeri 2 Batuatas students. This research is a quantitative research using experimental methods. The total number of students in grade VII of SMP N 2 Batuatas with the number of parallel classes is 2 classes and the sample that can be taken in this study is 2 classes, namely class VII 1 and class VII 2 with a total of 48 students. Test instruments are used as a tool to collect research data. Independent test T-Test samples are used to analyze the data of research results. The conclusion of the data from the independent test of the T-Test sample obtained a value of ,t-calculate.= 4.292, this value is greater than ,t-table.=2.013. So that the value of ,t-calculate.> ,t-table. then Ho was rejected. In addition, the significance level of the analysis results was 0.000 < α = 0.05. So, the conclusion obtained from the problem is that there is a significant influence of the application of snake and ladder games on the Realistic Mathematics Learning Model on the mathematics learning outcomes of grade VII students of SMP Negeri 2 Batuatas.
Downloads
References
Afifah, D. N. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Snowball Throwing Dalam Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas X3 Pada Mata Pelajaran Fiqih Di MAN 2 Situbondo. Jurnal: Universitas Islam Negeri. Tersedia online di. http://digilib.uinkhas.ac.id/22186/
Amelia, Rosmala & Isro K’atun. (2018). Model-Model Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT Bumi Aksara
Angraeni, R. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Matematika Realistik Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas SMP Negeri 5 Baubau. Skripsi : Universitas Dayanu Ikhsanuddin.
April, & dkk. (2021). Model Pembelajaran Inovatif Dan Soal Berbasis AKM Jenjang SMA. Yogyakarta: PT Kanisius
Astari, Tri. (2023). Pengembangan LKS Matematika Realistik di Sekolah Dasar. Edupedia Publisher.
Devi, A. S. (2022). Pengaruh Penerapan Media Permainan Sirkuit Pintar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Pada Materi Bangun Datar Kelas IV SD Negeri Topa. Skrpsi : Universitas Dayanu Ikhsanuddin
Dimyati & Mudjiono. (2006). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Dwiyanti, Rizky. (2019). Pengaruh Pendekatan Scientific Dengan Pembelajaran Inquiry Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Wolowa. Skripsi: Universitas Dayanu Ikhsanuddin.
Eko. P. W. (2014). Penelitian Hasil Pembelajaran Di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Erma. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Materi Bilangan Pecahan Di Kelas VII SMPN 005 Siak Hulu. Skripsi. Tersedia online di https://repository.uir.ac.id/
Febrian to, D. S, & dkk. (2023). Model-Model Pembelajaran PPKN: Membangun Generasi Berkarakter. Semarang Jawa Tengah: Cahya Ghani Recovery.
Hamalik & Oemar. (2005). Kurikulum Dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasanah, & dkk. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SD Melalui Pendidikan Matematika Realistik Berbantuan Ular Tangga. Jurnal: Universitas Muria Kudus.
Hasniati, Jais, E., & Herlawan. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui Pendidikan Matematika Realistik (PMR) pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Tomia. Jurnal : Universitas Dayanu Ikhsanuddin. https://ejournal.lppmunidayan.ac.id/index.php/matematika/article/view/268
Husamah. & dkk. (2018). Belajar Dan Pembelajaran. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.
Listiawati, Rina. (2017). Pengaruh Permainan Ular Tangga Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPS Pada Siswa Kelas Vlll Di SMP Negeri 18 Jakarta. Skripsi: Universitas Negeri Jakarta.
Martiman S. Sarumaha & dkk. (2023). Model-Model Pembelajaran. Jawa Barat: Jejak, Anggota IKAPI.
Musdalipa. Rajak, Firda & Alam, jaya, A. (2022). Buku Panduan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Berbasis Media Ular Tangga. Sumatra Barat: Mitra Cendekia Media.
Octavia, S. A. (2020) . Model-Model Pembelajaran.Yogyakarta: Deepublish
Ode, Wa, A. N. S. (2018). Perbandingan Metode Pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME) Dan Take And Give Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas Vll SMP Negeri 2 Baubau. Skripsi: Universitas Dayanu Ikhsanuddin.
Rahma, S. (2023). Media Ular Tangga Meningkatkan Kemahiran Membaca Bahasa Arab Sederhana. Lompok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Rahmat, Johar & dkk. (2021). Membangun Kelas Yang Demokratis Melalui Pendidikan Matematika Realistik. Aceh: Syiah Kuala University Press.
Rasmuin, (2023). Aplikasi Beda Rerata.
APLIKASI UJI BEDA RERATA 2024.xlsx
Rosma. (2019). Pengaruh Pendekatan Scientific Berbasis Realistik Matematika Education (RME) Terhadap Kreativitas Belajar Matematika Siswa Kelas Vll Smp Negeri 11 Bau Bau. Skripsi: Universitas Dayanu Ikhsanuddin.
https://www.google.co.id/books/edition/Pengembangan_LKS_Matematika_Realistik_di/ly
Simanjuntak, S. D. (2019). Pengembangan Pembelajaran Matematika Realistik Dengan Mengembangkan Kontek Budaya Batak Toba. Surabaya: Jakad Publishing.
Sugiono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif dan R & D, Bandung: ALFABETA, CV.
……..., (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D, Bandung: Alfabeta
Wahyuni, E. S (2020). Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Yusuf, Wibisono (2005). Matematika Statistik. Yogyakarta: Gajah Mada Universitas Press.