Pengaruh Program Kampus Mengajar Terhadap Upaya Persiapan Menjadi Guru Profesional Pada Mahasiswa FKIP Unidayan

Authors

  • Sri Indah Widia R. Universitas Dayanu Ikhsanuddin
  • Dian Lestari Universitas Dayanu Ikhsanuddin

DOI:

https://doi.org/10.55340/japm.v10i2.1665

Keywords:

kampus mengajar program, professional Teacher

Abstract

The aim of this research is to find out the influence of Kampus Mengajar program on preparation efforts to become professional teachers for students of FKIP Unidayan. This is a quantitative research by applying the Ex-post Facto method. The research population is limited to participants of Kampus Mengajar on generation VI with a total of 33 students. In this research, the sample from participants of Kampus Mengajar on generation VI Faculty of Teacher Training and Education with a total of 27 students. The instrument used was a questionnaire about Kampus Mengajar programs and the preparation efforts to become professional teachers. This data was analyzed using simple linear regression analysis. The results of this research can be concluded that, there is an influence of the Kampus Mengajar program on the preparation efforts to become professional teachers for students of FKIP Unidayan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aspi, M., & Syahrani, S. (2022). Profesional guru dalam menghadapi tantangan perkembangan teknologi pendidikan. Adiba: Journal of Education, 2(1), 64-73.

Ghozali, I.(2011). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IMB SPSS 19 edisi Kelima. Universitas Dipenogoro.

Hidayati, E. R. (2022). Komparasi Minat Belajar Siswa Pada Penggunaan Media Pembelajaran Web Wordwall Dan Paper Test Di MI Ma’arif Patihan Wetan (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Høgheim, Sigve, and Roger André Federici. (2022). “Interest in Teacher Education: Exploring the Relation between Student Teacher Interest and Ambitions in Teacher Education.” European Journal of Teacher Education 45(5).

Juvita (2021).Pengaruh Respon Siswa Dalam Pembelajaran Daring Dimasa Pandemi Covid-19 Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IX MtsN 1 Baubau. Skripsi. Universitas Dayanu Ikhsanuddin.

Kemendikbud. (2023). “Buku Panduan Kampus Mengajar Angkatan 6 Tahun 2023".

Lubis, Rizkinah. (2022). “Pengaruh Program Kampus Mengajar Sebagai Upaya Dalam Persiapan Menjadi Guru Profesional Pada Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Fkip Umsu Stambuk 2018-2019.” Skripsi 2(8.5.2017): 2003–5.

Solaahuddin, I. (2022). Pengaruh Program Kampus Mengajar Berdasarkan Kesiapan Mahasiswa Dalam Meningkatkan Civic Engagement.

Munawir, Zuha Prisma Salsabila, and Nur Rohmatun Nisa’. (2022). “Tugas, Fungsi Dan Peran Guru Profesional.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 7(1).

Nur, hafsah M., and Nurul Fatonah. (2023). “Paradigma Kompetensi Guru.” Jurnal PGSD UNIGA 2(1).

Republik Indonesia. (2015). Undang-undang No.14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen. Jakarta. Departemen Pendidikan Nasional.

Slameto. (2012). “Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineke Cipta.” Journal of Chemical Information and Modeling 53(9): 1689–99.https://adoc.pub/queue/slameto-belajar-dan-faktor-faktor-yang-mempengaruhinya-jakar.html.

Sukmadinata, Syaodih Nana. 1997. Pengembangan kurikulum teori dan praktek, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tsani, I N, and T Sudarwanto. (2023). “Pengaruh Program Kampus Mengajar Dan Internal Locus of Control Terhadap Minat Menjadi Guru Bagi Mahasiswa S1 Jurusan.” Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN … 11(2).

Downloads

Published

2024-11-14

How to Cite

Widia R., S. I., & Lestari, D. (2024). Pengaruh Program Kampus Mengajar Terhadap Upaya Persiapan Menjadi Guru Profesional Pada Mahasiswa FKIP Unidayan. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 10(2), 89-95. https://doi.org/10.55340/japm.v10i2.1665