Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Diskursus Multi Representasi (DMR) Berorientasi Masalah Kontekstual terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Siompu

Authors

  • Nur Azmian Riska Universitas Dayanu Ikhsanuddin
  • Ernawati Jais Universitas Dayanu Ikhsanuddin
  • Herlawan Herlawan Universitas Dayanu Ikhsanuddin

DOI:

https://doi.org/10.55340/japm.v11i1.1816

Keywords:

multi-representation discourse learning model, contextual problem, mathematical communication abilities

Abstract

The aim of this research is to determine the effect of the contextual problem-oriented DMR learning model on the mathematical communication abilities of grade VIII students at SMP Negeri 4 Siompu. Thi research is a quantitative research with a quasi-experimental method using a post-test only control group design. The population in this study were all students in grade VIII of SMP Negeri 4 Siompu. The research sample consisted of 2 classes, namely class = 24 students (experimental class) and class = 23 students (control class). The research instrument is in the form of essay questions. The results of the research obtained an average learning outcome for experimental class students of 78.33 and an average learning outcome for control class students of 69.78. Based on the results, = 2.179 with df = 45 and significant (2-tailed) = 0.035 < (  (0.05) so it can be concluded that (H0) is rejected and (H1) is accepted. This means that there is an influence between students who are taught using the contextual problem-oriented DMR learning model and conventional learning models on the mathematical communication abilities of grade VIII students at SMP Negeri 4 Siompu.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin & Linda Yurike Susan Sumendap. (2022). Model Pembelajaran Kontemporer. Bekasi : LPPM Universitas Islam 45 bekasi

Arikunto, S. (2021). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan Edisi 3. Jakarta: Bumi Aksara.

Budarsini, K. P., Suarsana, I. M., & Suparta, I. N. (2018). Model Diskursus Multi Representasi dan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Menengah Pertama. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 110–118.

Depdiknas. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Fadly Wirawan. 2022. Model pembelajaran untuk Implementasi Kurikulum Merdeka. Ponorogo: Bening Pustaka.

Fortune, D. P., Djadir, D., & Djam’an, N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe DMR (Diskursus Multi Representasi) terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Issues in Mathematics Education (IMED), 2(1), 71–82.

Hariati, M. E., Sinaga, B., & Mukhtar, M. (2022). Analisis Kesulitan Komunikasi Matematis Siswa dalam Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 702–709.

Hidayati, N. (2016). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman, Penalaran, dan Disposisi Matematik Mahasiswa melalui Model Pembelajaran Metakognitif. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Pengajaran, 2(2), 131–142

Hudojo, H. (2007). Mengajar Belajar Matematika. Jakarta: Depdikbud.

Iis Holisin. (2007). Pembelajaran Matematika Realistik (PMR). Didaktis, 3(3), 1– 68.

Kemendiknas. (2011). Laporan Kinerja Kemendiknas. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Khamid, A., & Santosa, R. H. (2016). Keefektifan Pendekatan PBL dan CTL ditinjau dari Komunikasi Matematis dan Motivasi Belajar Siswa SMP. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 111–122.

Maryati, I. (2018). Peningkatan Kemampuan Penalaran Statistis Siswa Sekolah Menengah Pertama melalui Pembelajaran Kontekstual. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 129–140.

Ni Putu, E. S. U. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Diskursus Multi Representasi (DMR) berorientasi masalah kontekstual Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Manggis. Skripsi Singaraja: Universitas Pendidikan Ganesha.

Purwasih, R., & Bernad, M. (2018). Pembelajaran Diskursus Multi Representasi terhadap Peningkatan Kemampuan Komunikasi dan Disposisi Matematis Mahasiswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(1), 43.

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP. Infinity Journal, 3(2), 150–163.

Sugiyono. (2017a). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017b). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta

Tilaar, A. L. F. (2015). Efektivitas Pembelajaran Kontekstual dalam Mengajarkan Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 1(3), 186–191.

Trianto. 2011. Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivis. Jakarta: Prestasi Pustaka

Tristiyanti, T., & Afriansyah, E. A. (2016). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Diskursus Multi Representasi dan Reciprocal Learning (Studi Penelitian di MTs. Mathlaul Ulum Garut). Jurnal Silogisme: Kajian Ilmu Matematika Dan Pembelajarannya, 1(2), 7.

Untayana, J. R., & Harta, I. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Limit berbasis Pendekatan Saintifik berorientasi Prestasi Belajar dan Kemampuan Komunikasi Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 45–54.

Wahyuningrum, E. (2013). Pengembangan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP dengan MEAS. Jurnal Pendidikan, 14(1), 1–10.

Wahyuni. 2019. Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Diskursus Multi Representasi (DMR) Ditinjau dari Kecerdasan Majemuk terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik. Skripsi Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan

Wulandari, I. A. D., Suarsana, I. M., & Pujawan, I. G. N. (2018). Model Pembelajaran Kooperatif Talking Stick, Mind Mapping, dan Kemampuan Komunikasi Matematis. MaPan: Jurnal Matematika Dan Pembelajaran, 6(1), 82–93.

Zaini, A., & Marsigit, M. (2014). Perbandingan Keefektifan Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Matematika Realistik dan Konvensional ditinjau dari Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematik Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 152–163.

Downloads

Published

2025-05-01

How to Cite

Riska, N. A., Jais, E., & Herlawan, H. (2025). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Diskursus Multi Representasi (DMR) Berorientasi Masalah Kontekstual terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 4 Siompu. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 11(1), 22-30. https://doi.org/10.55340/japm.v11i1.1816

Issue

Section

Articles