Pengaruh Kemampuan Verbal Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Kapontori

Authors

  • La Eru Ugi Universitas Dayanu Ikhsanuddin
  • Askandar Askandar Universitas Dayanu Ikhsanuddin

DOI:

https://doi.org/10.55340/japm.v7i1.389

Keywords:

verbal ability, student learning achievement

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of verbal ability on mathematics learning achievement of class VIII students of SMP Negeri 1 Kapontori. This study used an ex-post factorial design. The population of this study were all grade VIII students of SMP Negeri 1 Kapontori in the academic year 2020/2021. The sample was students of class VIII-A 30 and VIII-B 27 who were selected using the proportional random sample technique. The research instrument was a questionnaire and student learning achievement. The results obtained are: 1) The verbal ability of the eighth grade students of SMP Negeri 1 Kapontori has excellent abilities and has high, medium and low verbal skills. The verbal ability of class VIII students of SMP Negeri 1 Kapontori is in the medium category with a percentage of 75.5% this is because verbal skills are very good.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astuti, I. A., & A. A. I. N. Marhaeni, S. (2013). Pengaruh Pendekatan Matematika Realistis terhadap perstasi Belaja. Jurusan pendidikan dasar vol. 3 no. 2, 67-78.

Efendi, K. (2011). Hubungan antar konsep diri dan kemepuan verbal dengan prestasi belajar Pada Siswa Kelas Lima Sekolag Dasar Muhammadiyah Sukonaaadi Yogyakarta. Indonesia Psychologycal Jurnal Vol. I. 26-31.

Susanti. 2011. Hubungan Kemampuan Verbal dan Kemampuan Visual terhadap Kemampuan Numerik Siswapada Konsep CahayaSiswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Kota Bengkulu. Undergraduated thesis, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan UNIB

Wahyudin. (November 2016). Analisis Kemampuan Menyeesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau dari Kemampuan Verbal. Jurnal Tadris Matematika, Vol. 9 No. 2, 148-160.

Hardiani, Nur. (2014). Pengaruh Kemampuan Verbal dan Kemampuan Numerik Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linier Bentuk Cerita. Vol. 7 No.1 Hal 64-71.

Aswadi, E.F.2017. “Pengaruh Kemampuan Numerik dan Kemampuan Verbal Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Xi Man 1 Kajuara”. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Akbar, Hasdi Ali. 2016. Pengaruh Kemampuan Verbal dan Kemampuan Numerik Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMA Negeri di Kecamatan Sinjai Barat. Skripsi: Universitas Negeri Makassar.

Hanafi, Muh. Sain. 2014. Konsep Belajar dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan Vol.17 No. 1 (Juni 2014: 66-79).

Firman. 2015. Pengaruh Motivasi Berprestasi, Minat Belajar Matematika, dan Sikap Belajar Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika pada Siswa SMA 2 Pangkajene. Skripsi: Pendidikan Matematika Universitas Negeri Makassar.

Budiarman. 2015. Pengaruh Minat Memabaca, Motivasi Berprestasi, dan Kemampuan Verbal Matematika Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI SMK Kartika XX-1 Wirabuana Makassar.Skripsi: Pendidikan Matematika Universitas Negeri Makassar.

Daniati, Nadzifah Ajeng, Sugiman. 2015. Hubungan Antara Kemampuan Verbal, Kemampuan Interpersonal, dan Minat Belajar dengan Prestasi Belajar Matematika.PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika Volume 10 – Nomor 1, (Juni 2015).

Downloads

Published

2021-05-01

How to Cite

Ugi, L. E., & Askandar, A. (2021). Pengaruh Kemampuan Verbal Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Kapontori. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 7(1), 44-49. https://doi.org/10.55340/japm.v7i1.389

Issue

Section

Articles