Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN 2 Baadia

Authors

  • Rosalia Rosalia Universitas Dayanu Ikhsanuddin
  • Rasmuin Rasmuin Universitas Dayanu Ikhsanuddin
  • Ernawati Jais Universitas Dayanu Ikhsanuddin

DOI:

https://doi.org/10.55340/japm.v10i2.1662

Keywords:

Wordwall based learning

Abstract

The formulation of the problem in this study is, is there any significant influence of using Wordwall-based interactive learning media on the mathematics learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri 2 Baadia. The objective of this research is to find of the effect of using Wordwall-based interactive learning media on the mathematics learning outcomes of fifth grade students at SD Negeri 2 Baadia.

This is quantitative research by applying the quasi experimental Design method. The population in this study were all class V students of SD Negeri 2 Baadia in the academic year 2023/2024, even semester, consisting of 2 classes, and the samples were class VA and class VB, totaling 46 students using the purposive sampling technique. Data collection in this research used observation and tests. The data obtained were analyzed using the independent sample T-Test.

Based on the research results, it was concluded that the calculated t value > t table at the 5% significance level was 2,405 > 2,015. Thus, the value > then Ho is rejected, and has a significance value (2-way) of 0,02 < 0,05. So, it can be concluded that there is an influence of the use of Wordwall-Based Interactive Learning Media on the mathematics learning outcomes of class V students at SD Negeri 2 Baadia.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Wahab, M. S. … others. (2021). Media Pembelajaran Matematika. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Ainishifa, H., Bunari, & Suroyo. (2023). Pengaruh Media Interaktif Berbasis Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran Sejarah Di Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Kabun. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia, 8(3), 321–331.

Akbar, H. F., & Hadi, M. S. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Psikologi, 4(2), 1653–1660.

Almagofi, F. … Wijayama, B. (2023). MEDIA INTERAKTIF DALAM PEMBELAJARAN IPS SD. Cahya Ghani Recovery.

Andini, A., Yunita, L., & Irwandi, D. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Periodik Unsur. Jurnal Penelitian Pendidikan Kimia: Kajian Hasil Penelitian Pendidikan Kimia, 10(1), 11–28.

Arikunto, Suharsimi. 2013. Prosedur Penelitian. PT Rineka Cipta, Jakarta.

Fahira, W. (2023). pengaruh pembelajaran interaktif berbasis game edukasi menggunakan wordwall terhadap kemampuan menulis teks negosiasi oleh siswa kelas X SMK Yapin marelan tahun pembelajaran 2022/2023. 1–14.

Hanifah, N. (2014). Perbandingan Tingkat Kesukaran, Daya Pembeda Butir Soal dan Reliabilitas Tes Bentuk Pilihan Ganda Biasa Dan Pilihan Ganda Asosiasi Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan Sosial, 15.

Indah Suciati, A. H. R., & Hapsan, A. (2022). Efikasi Diri dan Hasil Belajar Matematika: Suatu Kajian Meta-Analisis. CV. Ruang Tentor. Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Isnawati, A. U. (2021). Penerapan Gamifikasi Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas II MI Ma'arif Cekok Tahun Pelajaran 2020/2021 (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo)

Khofifah Indra Sukma, & Trisni Handayani. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Berbasis Wordwall Quiz Terhadap Hasil Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1020–1028. Elihami, Elihami, dan Andi Saharuddin. (2018). “Peran Teknologi Pembelajaran Islam Dalam Organisasi Belajar.” Edumaspul: Jurnal Pendidikan 1(1):1–8. doi: 10.33487/edumaspul.v1i1.34.

Khotimah, S. K. H. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran, Inovatif di Masa Pandemi Covid-19. Edukasi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2149-2158.

Komala, R. D. (2017). Tinjauan Implementasi Personal Selling Pada PT. Astra Internasional Daihatsu Astra Biz Centter Bandung Pada Tahun 2017. Jurnal Fakultas Ilmu Terapan Universitas Telkom, 3, 8.

Mahtumi, I. … Purbangkara, T. (2022). PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK (PROJECTS BASED LEARNING). Uwais Inspirasi Indonesia.

Mitrawalida. (2018). Penerapan Strategi Pembelajaran Interaktif Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fisika Kelas Xi Sma 1 Sendana. Skripsi.

Mukhid, A. (2021). Metodologi Penelitian Pendekatan Kuantitatif. Surabaya : Jakad Media Publishing.

Palupi, A. T., Sismulyasih, N., Wasilah, Z., Farikah, F. N., Sismulyasih, N., Irvan, M. F., & Wijayama, B. (2023). METODE DAN MEDIA INOVATIF Jadikan Siswa Luar Biasa Terampil dalam Berbahasa. Cahya Ghani Recovery.

Rasmuin, dkk (2023). Aplikasi uji beda rerata. Baubau

Riyana, C., & RI, K. (n.d.). MEDIA PEMBELAJARAN. KEMENAG RI.

Rukminingsih, Adnan, D. G., & Latief, M. A. (2020). Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta : Erhka Utama.

Setiawan, A. R., Mahfudhoh, A. A., Khusna, R., Afiana, V., Azzahra, Z. M. F., & Wijayama, B. (2023). Model dan Media Pembelajaran Interaktif serta Pola Asuh Orang Tua terhadap Pembelajaran. Cahya Ghani Recovery.

Widoyoko. (2014). Penelitian Hasil Belajar Di Sekolah. Pustaka belajar

Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, dan R&D. Alfabe, Bandung

Susilo, Agus. dkk. 2023. Strategi Pembelajaran di Era Teknologi Informasi dan Komunikasi. Riau: CV. DOTPLUS Publisher.

Syafiyatul, M., Sulistiani, I. R., & Mustafida, F. (2019). VICRATINA : Jurnal Pendidikan Islam Volume 4 Nomor 2 Tahun 2019. Vicratina, 4(1), 65–71.

Wijayanto, E., & Istianah, F. (2017). Pengaruh penggunaan media game edukasi terhadap hasil belajar IPA siswa kelas IV SDN Kajartengguli Prambon Sidoarjo. Jurnal penelitian pendidikan guru sekolah dasar, 5(3), 254411.

Wulandari, R., dkk. 2017. Penggunaan Multimedia Interaktif Bermuatan Games Edukasi Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan. Teori penelitian dan pengembangan. 2: 1021-1029

Downloads

Published

2024-11-14

How to Cite

Rosalia, R., Rasmuin, R., & Jais, E. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Wordwall Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SDN 2 Baadia. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 10(2), 76-81. https://doi.org/10.55340/japm.v10i2.1662